![]() |
![]() |
![]() |
"Ik probeer altijd ruimte te laten voor improvisatie" Als kind was modefotografe Oona Smet al creatief bezig. Net zoals haar vader tekende ze veel. Haar interesse voor fotografie werd gewekt toen het gezin een digitale compactcamera aanschafte. En eigenlijk begon ze direct al met modefotografie. "Ik maakte heel veel foto's van mezelf . Ik schminkte en verkleedde mezelf daarvoor; dat was mijn uitlaatklep. Daarna ben ik ook vriendinnen beginnen uitnodigen; zij waren dan mijn eerste modellen." Oona werkte toen al heel conceptueel . "Ik zocht naar bepaalde kledij, of ik fotografeerde tegen bepaalde achtergronden. Mijn foto's zette ik online op DeviantArt, een online platform voor creatievelingen. Daar gingen mijn foto's echt viraal. Jaren later zag ik een foto van mezelf terug op een T-shirt van een winkelketen. Toen kreeg ik voor het eerst het idee om iets professioneels met fotografie te gaan doen." Oona werd aangemoedigd door haar moeder die in haar talent geloofde, en een oom die haar veel over techniek bijbracht. "Het is eigenlijk zo dat ik met Nikon ben beginnen fotograferen: omdat mijn oom daar al veel materiaal van had." Ruimte voor improviseren Naast mode fotografeert Oona ook huwelijken. "Dat vind ik heel leuk, omdat dat oprechte emoties zijn. Je zet daar niets naar je hand, het gebeurt gewoon en jij moet het waarnemen en vastleggen. Dat contrast met modefotografie vind ik net heel mooi. Maar er zijn ook overeenkomsten: zowel bij mode als huwelijken gaat het erom het juiste moment te vatten. Ik laat mijn modellen vaak dansen of springen in plaats van te poseren, om ze uit hun comfort zone te trekken. Je ziet dat ongelooflijk moment door de zoeker gebeuren, je drukt af en bevriest op één seconde een heel mooi moment dat nooit meer terugkomt. Dat is waarom ik zoveel van fotografie hou." Snel wisselen Voor studiofotografie gebruikt Oona de Nikon D850, omwille van zijn uitzonderlijk dynamisch bereik. Voor reportages gebruikt ze vooral de D5 en D6 omwille van de hoge aantal beelden per seconde; het hogere gewicht van die toestellen neemt ze er dan graag bij. Bij lenzen zoekt Oona naast kwaliteit ook flexibiliteit. "Mijn favoriete lens is de AF-S VR 24-70mm f/2.8E – die gebruik ik voor 80% van mijn shoots. Met een zoomlens kan ik heel snel het perspectief veranderen zonder van objectief te moeten wisselen. Als je een shoot moet stilleggen om lenzen te wisselen, is het juiste moment misschien weg of verliest het model de vibe." Als tweede objectief gebruikt Oona meestal de AF-S 85mm f/1.4, vooral voor portretten.
Zien wat je doet Je hebt wel een ander gevoel als je door de zoeker kijkt dan bij een spiegelreflex. Het is alsof je een bril opzet waardoor je plots alles scherper ziet, dat was even wennen. Ik vond het fantastisch om onmiddellijk het effect van je instellingen in de zoeker te zien. Als je bijvoorbeeld silhouetten wil fotograferen, zie je in één oogopslag of alles goed staat. Zo kun je heel snel werken. Ik werk vaak onder grote tijdsdruk, en doordat je meteen het resultaat ziet kan ik veel sneller handelen. Ook als je met de achterste ring op Z objectieven belichtingscorrectie instelt, zie je het effect meteen in de zoeker. Het is ook enorm handig dat je met een FTZ-adapter bestaande Nikkor F-objectieven gewoon kunt blijven gebruiken.
Meer aandacht aan het moment Ik was ook erg benieuwd naar de oogdetectie, en die vond ik zeer handig. Ook al beweeg ik zelf en beweegt het model, ik moet me niet afvragen of het oog wel scherp zal zijn op de foto. Zo kan ik meer aandacht geven aan het moment en het model beter sturen. Dat is een groot voordeel tegenover een spiegelreflex." Oona was aangenaam verrast over de beeldkwaliteit van de Z 7II. "Ik heb echt geen verschil gemerkt met de D850 als ik op de beelden inzoomde. Ik heb de Z 7II gebruikt op locatie, en toen de avond viel vroeg ik me af of er geen detail verloren zou gaan doordat er minder licht was. Maar daar had ik me geen zorgen over moeten maken, want het resultaat was erg mooi. Ook na het ophelderen bleef het detail behouden."
Stressvrij fotograferen
Oona over de nieuwe Nikon Z 7II:
· “Hij ligt ook goed in de hand. De knoppen staan op dezelfde plaats als op andere Nikon-camera’s en liggen binnen handbereik. Daardoor voelde hij snel vertrouwd aan.” · “Ik vond het fantastisch om onmiddellijk het effect van je instellingen in de zoeker te zien.” · “Het is ook enorm handig dat je met een FTZ-adapter bestaande Nikkor F-objectieven gewoon kunt blijven gebruiken." · “Fotograferen met het maximaal aantal frames per seconde ging heel goed, ik had echt niet het gevoel dat ik bepaalde bewegingen miste." · “De oogdetectie vond ik zeer handig. Ook al beweeg ik zelf en beweegt het model, ik moet me niet afvragen of het oog wel scherp zal zijn op de foto.” · “Ik was aangenaam verrast over de beeldkwaliteit van de Z 7II, ondanks het mindere licht bij valavond was het resultaat erg mooi.” · “Met een tweede kaartslot in de camera moet ik niet meer stressen over het verliezen van foto’s alsook de batterij ging meer dan lang genoeg mee.”
|
![]() |
![]() |
© 2023 beroepsfotografen.be vzw | Disclaimer / privacyverklaring | © ZuPP webbuilding |
beroepsfotografen.be vzw Willebroekkaai 37 - 1000 Brussel Tel. + 32 496 71 10 59 BTW BE 0408.556.773 |
|